تحميل كتاب سترونج إندبندنت بسكوتة pdf – مي عباس

236

تحميل كتاب سترونج إندبندنت بسكوتة pdf – مي عباس في هذا الكتاب ثلاثين مقامة ولقطة وحكاية نسائية، حقيقية جدًا، بأشخاصها وأحداثها ورمزيتها، حرة في صياغتها ولغتهاـ تحكي واقع المرأة العربية المعاصرة، وتحاول أن تجيب على اختيار الحياة:
كم مرة وضعتك الحياة في اختبار الضعف والقوة، العقل والقلب، المفروض والمرفوض؟
كم مرة اضطررتِ للاختيار بين أجزاء روحك، وألوان شخصيتك..
نجاحك المهني أم الأسري؟
الاستقرار أم الحرية والاستقلال؟
صناعة المجد أم اللهو؟
الزواج أم الوظيفة؟
التبعية أم الندية؟
كم مرة رفضت أن تكوني “بسكوتة” لتحمي قوتك واستقلالك؟
وكم من العمر مضى وأنت لا تتصورين نفسك “استرونج إندبندنت” لأنك كنت دايما بسكوتة لذيذة لطيفة هشة؟
يمكننا أن نختار اختيارًا جديدًا، سترونج إندبندنت بدون كسر البسكوتة ولا الخجل منها.
إجابة تكسر القوالب المحفوظة والخيار الضيق بين “أمينة” المختبئة في ظل سي السيد، و”مسكينة” التي لا ترى الحياة إلا حربًا لا هدنة فيها مع الرجل.

الكتاب جميل. فعلًا عنوانه والcover بتاعه ظالمه، وممكن يدوا إحساس في الوهلة الأولى إنه كتاب بسيط من بتاع حكايات الفيسبوك، لكنه أبدًا مش كده.
انسجمت وتفاعلت مع حكايات كل ستات الكتاب، واستمتعت وأنا بدخل العوالم المختلفة دي الّي في نفس الوقت كلها شبهنا؛ شبه مجتمعاتنا، وبتحصل حوالينا كل يوم، الكاتبة بشكل ممتع جدًا مقدمتليش بس الحكاية، قدمتلي نفسية الست جوا الحكاية؛ بتفكر ازاي وفي ايه، إحساسها بيتكوّن ازاي ونفسيتها ايه الّي شكلها، كإني قعدت قعدات ودودة وطويلة مع كل أبطال الكتاب واتكلمنا من القلب وبدون تجميل أو مواراة… تجربة ملهمة ومليانة قضايا بتتناقش بمنظور إنساني وحقيقي وبعيدًا عن مثالية الpolitical correctness الصارمة المدعاة وبتنزل على أرض الواقع تحكي عن الستات وليهم … جميل فعلًا.

تحميل كتاب سترونج إندبندنت بسكوتة pdf – مي عباس
تحميل كتاب سترونج إندبندنت بسكوتة pdf – مي عباس

للتحميل اضغط هنا