تحميل كتاب الرفيق سيكو سيكو pdf – كيرلس بهجت

تحميل كتاب الرفيق سيكو سيكو pdf – كيرلس بهجت مفيش أروش من كتاب اسمه (سيكو سيكو) عشان يعبر عن محتوى مزعج و مقلق وسط مجتمع بيهاب أى حاجة غريبة ويترجمها على أنها قلة أدب و سفالة.. مع إني شخصيا مش عارف إيه ال(سيكو سيكو) ده؟!! و ليه ممكن فعلا يعمل كل ده؟!!.. بس هي قصة تعصب و أحكام مسبقة.. بنرفض و نهاجم أى حاجة مش مألوفة بالنسبة لنا، زي الإنسان الأول لما كان بيتعامل مع النار أو الظواهر الطبيعية الغريبة.. و اللي مع التطور و العلم قدر يستوعب كل الحاجات ديه و عرف يتعامل معاها و يستفيد منها..

فالكتاب ده رسالته إنك تحاول تعيد تفكيرك في حاجات ممكن تبقى منطقية و عقلانية بس قلقك مانعك تطلعها للنور و هلعك مقيدك تناقشها بصوت عالي مع نفسك.. الحب, الصداقة, الجنس, العلاقات العاطفية.. أغلبها مواضيع مش عارفين نوصل فيها لقناعات واضحة أو إدراكات دقيقة.. لغاية ما بقينا مشوهين و بنأذي بعض بتشوهاتنا ديه.. بقينا نقدس الكراهية و نصفق للجهل.. بقينا غرقانين في الكبت، مربوطين في زنازين الخضوع و القهر..بقينا إحنا نفسنا..سيكو سيكو..!

كتاب الرفيق سيكو سيكو – كيرلس بهجت

في البداية يعني الكتاب بيتكلم عن العلاقات بشكل عام من اول فكرة الحب لحد الجنس واحنا كبار يعني اننا نتكلم في حاجة زي دي . الكتاب فكرته حلوة جدا يمكن مش متفق مع كل اللى مكتوب فيه بس عجبني فيه انه بيخليني افكر في كل حاجة كأني بتكلم مع نفسي بصوت عالي .. الحلو في الكتاب انه بياخدك خطوة خطوة في اسئلة بتخليك تفكر مع نفسك في كل حاجة وده شايفه من اهم الحاجات يعني .. الكتاب عامة لذيذ وهو مش مقالات هو شبه رواية يعني .. الجميل فيه الاقتباسات اللى في بداية كل فصل وبتخدم الموضوع جدًا

كتاب جريء للغاية، عميق للغاية، فلسفيٌ للغاية!

هذا هو الكتاب الثاني لـ “كيرلس بهجت” الذي يتركني في بحرٍ من الأفكار والأسئلة بعد الإنتهاء منه، فطريقة خلقه للشخصيات وإدارة الحوار بينها مذهلة، مع بعض بهارات المرح وخفة الدم، والنتيجة النهائية عمل فني رائع.

تحميل كتاب الرفيق سيكو سيكو pdf – كيرلس بهجت
تحميل كتاب الرفيق سيكو سيكو pdf – كيرلس بهجت

للتحميل اضغط هنا

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More